Tekst og foto: Julie Rigvår
I Kodeklubben lærer deltakerne å løse oppgaver ved å dele dem opp i mindre, enklere deler. Da blir det lettere å nå målene og skaffe erfaring som kan være nyttig senere i livet.
På Kolben kulturhus må man opp tre etasjer og helt inn i gangen før man kommer fram. Rundt en sving kan man høre og se både små og store jobbe ivrig sammen.
Kodeklubben Kolbotn er et gratis, frivillig tilbud for barn og unge i Kolbotn og Nordre Follo kommune som ønsker å lære programmering. Her kan de lære, bli inspirert og møte andre med samme interesser. Klubben drives av frivillige instruktører.
En av de frivillige er Stefan Dannenberger, som har ledet gruppa i sju år. Som ingeniør er han naturligvis opptatt av faget, men han ser også verdien fra et ungt perspektiv.
– Jeg synes det er fint å lære sammen med barna, for de ser ofte ting på en annen måte enn oss voksne, sier han.
Kreativitet gjennom Scratch
Rundt bordet sitter elleve barn og unge, fra første til niende klasse, sammen med frivillige hjelpere. Datamaskinene er åpne, og på bordet ligger alt fra kalkulatorer med kodefunksjon til en gul banan på sølvfolie. Den skal vi snart komme tilbake til.
Blant en av deltakerne er 12 år gamle Leander, som snart har vært med i to år.
– Jeg meldte meg inn fordi jeg er interessert i koding og vil utvikle meg. Samtidig er det fint å være sammen med andre som har de samme interessene. Når jeg bruker lang tid på noe, er det spennende å få det til. Jeg liker spesielt å lære om roboter, forteller Leander.
Han har allerede laget flere spill på plattformen Scratch. Ett av dem handler om en isbjørn som synes det er for kaldt på Nordpolen og bestemmer seg for å hoppe til Brasil.
– Jeg liker å lage litt rare spill, ler han.
Behovet for en liten forklaring på Scratch kan være nødvendig:
Scratch er et populært verktøy i kodeklubber og brukes til å lære barn programmering. Plattformen gir brukerne muligheten til å lage interaktive historier, spill og animasjoner ved å dra og slippe grafiske byggeklosser i stedet for å skrive kode.
Det kan få fram kreative evner. Logisk tenking og problemløsing følger naturlig med.
Leander er klar på sine mål for framtiden:
– Drømmen min er å jobbe med koding, kanskje med spill eller roboter. Det hadde vært perfekt, ler han
Nye måter å tenke på
Dannenberger deler hva han synes er mest meningsfullt med å drive Kodeklubben.
– Når man er ny, trenger man veiledning. Men etterhvert lærer de ting på egenhånd, og da blomstrer kreativiteten. De lager ordentlig fine ting, smiler han.
Stefan er tydelig på fordelene med å melde seg inn i en kodeklubb:
– Fordelen med koding er at de lærer å tenke på en ny måte – algoritmisk. Det betyr at man har et problem, som man bryter ned i små deler og løser. Slik kan man angripe store problemer ved å tenke på en annen måte. Se på denne gjengen her borte som bruker en banan til å lage en tone. Hvordan tester man det? Hvordan kobler man det opp? Vi bryter det ned steg for steg.
Han legger til at denne måten å tenke på kan være nyttig også i skolesammenheng:
– For eksempel, hvis man får en oppgave på skolen, forstår man tankegangen ved å dele det store problemet ned i små deler. Det kan gjøre prosessen enklere å forstå og mer håndterlig.
– Men vent litt… Hva betyr det at en banan lager en tone?
– Selve bananen lager ikke en tone, ler Danneberg.
– Men en banan kan brukes som et instrument der man trykker på den, og det kommer en tone fra datamaskinen.
– På den måten kan vi fremme barnas kreativitet. Hvis du kan lage en tone med en banan, hva annet kan du da bruke for å lage toner?
Kreativt miljø for læring
En av de frivillige i klubben er Martine på 17 år. Hun har selv interesse for programmering og liker å hjelpe til på klubben:
– Jeg synes det er veldig gøy å se hvordan barna tenker og hvordan de prøver å løse problemer. Spesielt fint er det å følge framgangen deres. Det er givende å se når en elev plutselig blir veldig flink på kort tid.
Hver onsdag er det Kodeklubb fra klokken 18 til 19:30. Hver torsdag er det kurs i spillutvikling fra 18:15 til 19:45, der de nå lærer om Geometri Dash.
Vil du melde deg på?
– Det er ingen spesifikke krav for å lære seg det ene eller det andre. Det viktigste er miljøet – at barna møter andre med lignende interesser, smiler Stefan.