Foto: Pixabay

Sju av ti har opplevd farlige situasjoner på grunn av dårlig vei

En stor overvekt av norske bilister oppgir at de har opplevd farlige situasjoner på grunn av kvaliteten på veien.

Det kommer frem i en undersøkelse Infact har gjort for KNA. Mer enn hver fjerde bilist sier de ofte opplever trafikkfarlige situasjoner på grunn av veikvaliteten. KNA sier dette er i tråd med data man allerede har.

– Dette bekrefter det vi allerede vet – nemlig at dårlige veier bidrar til farlige trafikksituasjoner og ulykker, som hvert år koster liv, sier samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik, og viser til Statens vegvesens dybdeanalyser av dødsulykker og Riksrevisjonens rapport fra 2023 som slår fast at dårlige veier medvirker til 30 dødsulykker i året årlig.

Samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik. Foto: KNA

Forhold knyttet til veg og vegmiljø var, ifølge Statens vegvesen, medvirkende faktor i til sammen 25 dødsulykker i 2023. Dette tilsvarer 26 % av alle dødsulykkene. Gjennomsnittlig har faktorer knyttet til veg og vegmiljø til 30 dødsulykker i året i perioden 2014-2023. Valdvik påpeker at til tross for økte bevilgninger til drift og vedlikehold, har vi ikke sett noen forbedring i trafikksikkerheten, slik Riksrevisjonens rapport bekrefter.

Det er et stort vedlikeholdsetterslep på det norske veinettet, og særlig for fylkesveiene er det kritisk. Ifølge et ekspertnotat fra Rådgivende Ingeniørers Forening har over halvparten av fylkesveiene lav eller svært lav standard, og Statens vegvesen har slått fast at det er opp til 90 prosent større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på fylkesveiene sammenlignet med riksveinettet.

Valdvik sier det er behov for å se på prioriteringer av både drift og vedlikehold av veinettet. Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet spesielt, er altfor høyt. I tillegg er det behov for bedre samhandling mellom staten og fylkeskommunene for å få mer trafikksikkerhet ut av pengene som settes av til drift og vedlikehold, sier KNAs samfunnskontakt.

– Vi trenger en forutsigbar og langsiktig plan for vedlikehold og oppgradering av veinettet. I tillegg er det behov for å styrke driften av veinettet knyttet til eksempelvis vinterdrift for å redusere risikoen for ulykker, avslutter Valdvik.

Våre siste saker her:

Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...
Nå kan alle bli forfattere med BY Forlag
Har du en bok i skrivebordsskuffen? Nå kan du endelig gi den ut! BY Lokal lanserer...
Returner ubrukt antibiotika til apoteket – returkampanjen er i gang
Antibiotikaresistens utgjør en stor global helsetrussel. Som et ledd i arbeidet...
Bokcafé spesial: Foredrag med Anja Røyne
Onsdag 5. november kl. 13:00 inviteres publikum til et spennende og lærerikt...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *