Seniorrådgiver Thomas Iversen, foto: Forbrukerrådet

Si nei til gratis tannblekingspakker!

Forbrukerrådet mottar svært mange henvendelser om tannbleking bestilt som en gratis prøvepakke, som deretter blir et abonnement.

Hittil i år har Forbrukerrådet mottatt over 800 henvendelser om selskapet Diamond Dental AS, som selger tannblekingsproduktet WhiteBright. Det er et svært høyt antall henvendelser på ett enkelt selskap.

– Vi registrerer også at folk tar kontakt med oss flere ganger om samme sak når det gjelder Diamond Dental, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Vanligvis holder det med en enkel samtale for å gi veiledning, men det er ikke uvanlig at folk må ringe tilbake tre-fire ganger når det gjelder Diamond Dental/WhiteBright.

Gratis prøvepakker som blir til abonnementer er ikke en ukjent problemstilling, og er noe som jevnlig dukker opp. Forbrukerrådet ber nå folk avstå fra å bestille disse tilsynelatende gratis prøvepakkene.

– Konfliktnivået er såpass høyt at vi fraråder folk å bestille gratis prøvepakker på helsekost, kosmetikk eller tannbleking. Enten du glemmer å si opp eller selskapet fortsetter å sende deg regninger: Problemer blir det uansett, sier Iversen.

Bruk angreretten!

Dersom du får opp en annonse på nett for gratis tannbleking, bør du lese nøye igjennom vilkårene før du bestiller. Når du mottar pakken, skal det følge med informasjon om angreretten din. Har du, uten viten og vilje, inngått et abonnement hvor du forventes å betale for flere pakker – benytt deg av angreretten raskt.

– De første 14 dagene har du rett til å angre på avtalen uten at det skal koste deg noen ting. Så oppdager du når prøvepakken kommer at dette i realiteten er et abonnement – benytt deg av angreretten, forteller Iversen.

Hva gjør du hvis du mener du ikke skal betale?

Hvis du har sagt opp i tide, brukt angreretten din eller bare takket ja til en gratis prøvepakke da skal du ikke betale for noe mer.

– Noe av det vanligste vi hører om er folk som tilsynelatende har sagt opp, men likevel får en regning i posten. Da er det viktig at du tar kontakt med selskapet og gir beskjed om at du har sagt opp, og at du ikke skal betale noe mer, sier Iversen

Oppsigelsesfristen på et slikt abonnement skal komme klart og tydelig frem av fakturaen. Gjør den ikke det kan man fort risikere å ikke forstå at dette er et abonnement før pakke nummer to kommer i posten.

– Dersom du ikke har fått informasjon om angrerett eller oppsigelsesfrist så skal du, ifølge loven, kunne si opp eller avslutte abonnementet når som helst – uten ekstra kostand, forteller Iversen.

Fått inkassovarsel? Ikke fortvil!

Henvendelser om innkreving og inkasso kan oppleves som skremmende for mange, men det er ikke så farlig som mange tror.

– Et inkassovarsel er ikke farlig, men det krever handling. Du har ikke umiddelbart økonomiske problemer dersom du mottar et inkassovarsel. Gi beskjed til selskapet som krever inn pengene at du har sagt opp og be om dokumentasjon for at du skal betale kravet, sier Iversen. I svært mange tilfeller stopper innkrevingen der og da.

Dersom selskapet fortsatt mener du skal betale må de få saken prøvd rettslig, og saken må da sendes forliksrådet til behandling.

– Det er ikke ulovlig å prøve saken i forliksrådet, og er det naturlige steget dersom selskapet mener du skal betale regningen. Det er viktig at du svarer forliksrådet og møter opp når du blir kalt inn, hvis ikke taper du saken, sier seniorrådgiveren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *