Sandmæls debutbok Jenter vant Kulturdepartementets pris for beste tegneserie i 2025, samt Dina Norlunds debutantpris.

Prisvinnende tegneserieskaper er tilbake: – Ja, det blir kyssing i denne boka også

Da Cathrine Sandmæl fra Kolbotn ga ut tegneserieboka Jenter i fjor, ble den både prisbelønt og omdiskutert. Nå er oppfølgeren her – og serieskaperen legger ikke skjul på at også den nye boka inneholder skeiv kjærlighet.

– At unge folk av samme kjønn kysser og forelsker seg i hverandre, er en del av virkeligheten, sier Sandmæl.

Den nye boka heter Jenter – Bare oss to, og denne gangen fortelles historien fra perspektivet til skolens mest populære jente, Camilla.

Fra prisdryss til debatt

Debutboka Jenter gjorde sterkt inntrykk da den kom ut. Boka vant både Kulturdepartementets pris for beste tegneserie i 2025 og Dina Norlunds debutantpris.

Samtidig ble boka møtt med reaksjoner etter at utdrag ble trykket i Boksluker-antologien, som deles ut til rundt 120.000 elever på mellomtrinnet. Enkelte foreldre reagerte på at barn fikk lese om kyssing mellom jenter.

– Det at boka vakte slike reaksjoner føltes rart, men dessverre også litt forventet. Det burde virkelig ikke være sånn, men dessverre er dette en risiko når man lager bøker med skeiv tematikk, sier Sandmæl.

Hun understreker samtidig at de positive reaksjonene var i klart flertall.

– Barn ser jo kyssing hele tiden

Redaktør Tonje Tornes i TNT reagerte på kritikken mot boka.

– Vi lar jo barn eksponeres for kyssing mellom mann og kvinne i alle mulige settinger. Det finnes til og med eventyr om kvinner som ligger besvimt der en manns invaderende tungekyss er det eneste som kan redde henne. Dette er vår kulturarv, men to jenter som frivillig kysser? Det blir for mye for enkelte foresatte? sier Tornes.

Sandmæl forteller at hun aldri skrev bøkene for å provosere.

– Jeg ville helt genuint bare fortelle en historie som lignet på min egen første forelskelse.

Den populære jentas ensomhet

I den nye boka møter leserne igjen Eli og vennene hennes, men denne gangen er det Camilla som står i sentrum.

Utad virker hun som jenta som har alt: Hun er populær, flink på skolen, spiller håndball og har kjæreste. Men bak fasaden kjenner hun på et stadig større press fra både venner og familie.

Det er først når hun er sammen med Eli at hun føler hun kan slappe av og være seg selv.

– Som tenåring var jeg mye nervøs og hadde et sterkt ønske om å gjøre alle rundt meg til lags. Noe som kanskje er en mer universell opplevelse enn vi tror, uansett om man er en populær, håndballspillende tenåring eller ei, sier Sandmæl.

Budkrig i Sverige

Interessen for bokserien stopper heller ikke ved norskegrensa. Ifølge forfatteren pågår det nå budkrig om begge bøkene i Sverige.

– Det er kjempegøy! Bøkene vil vel hete Piger i Danmark og Flickor i Sverige, he – det er utrolig artig. Som forfatter er det jo veldig smigrende at det er budkrig om boka di, sier hun.

Våre siste saker her:

Kolbotn-forfatter utforsker skjebne og sosial arv i ny bok
Etter mange år som journalist, oversetter og forfatter av ungdomsbøker er Kolbotn-bosatte...
Har sjefen siste ord om ferien? Her er reglene
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
43,5 millioner til kulturlokaler – disse kulturaktørene i Follo fikk støtte
Kulturrom har så langt i år fordelt 43.555.040 kroner til kulturhus, øvingslokaler,...
Bil
1001 hestekrefter og over 350 km/t: Dette er nye Audi Nuvolari
Audi tar et stort steg inn i superbilsegmentet med den nye Nuvolari – en høyytelses...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *