Tekst og foto: Awat Sarzali
Bente Wemundstad liker ikke det hun ser av utvikling i media, og derfor har hun og Bent Fossan startet BY Follo. Helt fritt for klikkjournalistikk og en nettavis der også leserne kan bidra.
Med en karriere som strekker seg tilbake til 1983, har Wemundstad sett journalistikkens utvikling på nært hold – en utvikling som ikke alltid har vært til det beste for leserne, og som har vært hard å svelge for en journalist med sterk yrkesstolthet.
Personlig reise
Det var i grunnen gitt allerede fra hun skrev sine første ord. Fra hun var liten og lærte seg å skrive, ble ordene hennes uttrykksform til både glede og irritasjon for norsklærere. Irritasjon fordi hun skrev langt og omstendelig, og glede fordi språket stort sett var korrekt.
-Min far oppmuntret meg til å bli journalist, og jeg tok en enhet av Volda Distriktshøgskole hvor jeg hadde Bent Inge Bye som lærer i journalistikk. Bent Inge var en god ordfører i Nedre Eiker, og han var like god som lærer! Husker ennå iskrem-teorien hans, sier Bente og ler.
Erfaringene hennes er fra omtrent alle former for trykte medier, og det har formet hennes visjon for avisen. Nå ser hun frem til å fortsette å bygge BY Follo og skape et medium som er til for folket.
Fra Byavisa
Bente jobbet i redaksjonell ledelse i Byavisa-konsernet i flere av avisene, og sist i 2021 ble hun hentet til Byavisa Tønsberg som ansvarlig redaktør.
-Men det var for sent å redde den avisen. Pandemien tok alle kundene fra oss, og det endte med oppbud.
Bente kjøpte da konkursboet, og startet på en ny vei sammen med tidligere kollega, grafisk designer og webutvikler Bent Fossan. Sammen eier de BY Lokal AS, som i dag har åtte, og snart ni, lokale nettaviser.
-Bent og jeg er svært samkjørte i hva vi ønsker å skape. Og arbeidsfordelingen er veldig grei: Jeg sier hva jeg ønsker meg, og han gjør det teknisk mulig. Pluss at han gir alltid mer enn det jeg ber om. Jeg kaller ham web-trollmann, smiler hun.
Visjon og oppdrag
Bente har en klar visjon for BY Follo: Å styrke tilhørigheten og lokaldemokratiet i de byene de opererer i.
-Målet med BY Follo er å bli en “one stop shop” – her skal du få alt du trenger av informasjon fra bydelen din og byen som helhet. Små arrangementer, hendelser og historier er det som samler lokalbefolkningen der de bor, og det er viktig for dem. Da er det viktig for oss også, sier Bente.
-Vi ønsker å gå mer og mer inn på folkejournalistikk. Vi har ikke klikk-styrte saker i det hele tatt. Vi har verktøyet, men vi bruker ikke det for å bestemme hvilke saker vi skal lage eller publisere – fordi jeg synes det er uhederlig. Det er å lure leserne våre, og vi har stor respekt for leserne våre, sier hun bestemt.
Folkejournalistikk er å slippe folket til i spaltene.
-Litt som i sosiale medier – våre abonnenter kan legge inn saker og innlegg om det som opptar dem. Forskjellen er at vi går gjennom hvert eneste innlegg, og vi slipper ikke til nettroll og andre ubehageligheter som dessverre har gjort at mange nå kvier seg for å publisere innlegg i sosiale medier, sier Bente. -I motsetning til sosiale medier, er vi redaktørstyrt, og følger dermed pressens etiske regler.
Markedsjournalistikk vs. folkejournalistikk
Markedsjournalistikk, eller klikkjournalistikk, har ifølge Wemundstad tatt over for mye i medielandskapet.
-Klikkjournalistikken er skapt for å tjene annonsørene. Vi ser ofte det jeg kaller luretitler for å lokke folk til å klikke på en sak. Målet for avisen er at saken skal få flest mulig klikk, slik at flere ser annonsene på artikkelsiden. Det er på den måten avisene tjener penger på annonser. Jo flere klikk, desto mer penger til avisen.
-Saker, personer og bedrifter som har en høy klikkverdi er ofte i lokalavisene, nettopp fordi det skaper flere klikk, som er lik penger, sier hun.
Dette står i sterk kontrast til BY Follos filosofi, som er å gi alle muligheten til å få en stemme i samfunnsdebatten, og sette fokus på det som foregår der folk bor, for å skape tilhørighet og vise aktivitet.
Innvirkning på lokaldemokrati
BY Follo mener det er viktig å styrke lokaldemokratiet. Ved kommunevalget i fjor inviterte de alle politikerne til å skrive innlegg i avisene i Tønsberg og Drammen.
-Vi ga dem en plattform, og det kommer vi til å fortsette å gjøre, forteller Bente Wemundstad. -Og det er åpent for kommentarer fra innbyggerne, slik at mening kan møte mening.
Folkejournalistikken er ikke problemfri, spesielt når det gjelder å gi lokalsamfunnet større makt i mediemiljøet.
Bente Wemundstad reflekterer over disse utfordringene og understreker viktigheten av en balansert tilnærming:
-Det er viktig at vi gir rom for alle stemmer, men vi må også sikre at innholdet holder god kvalitet og at vi modererer innlegg som inneholder personangrep eller annet usaklig innhold. Derfor er redaksjonell kontroll nødvendig for å opprettholde avisens integritet og troverdighet, men også for å få en sunn samfunnsdebatt.
Utfordringer med markedsjournalistikk
Markedsjournalistikk har ofte blitt kritisert for å være preget av elitekilder og for å fokusere på sensasjonelle nyheter som genererer klikk, snarere enn saker som er relevante for folk flest. Studier viser at journalister ofte benytter seg av et etablert nettverk av kilder, noe som kan føre til en skjev representasjon av samfunnet. Dette mønsteret gjenspeiler ofte maktfordelingen i samfunnet, hvor beslutninger tas av en liten elitegruppe, mens de som blir berørt av disse beslutningene, ofte blir ignorert.
BY Follo tar et bevisst standpunkt mot denne formen for journalistikk. Hvordan kan vi kalle media for en demokratisk plattform når det bare er eliten som får plass?
-Vår målsetning er å gi en stemme til de som ellers ikke blir hørt i mediene også, sier Wemundstad.
-Vi ønsker å bygge en lokalavis der sakene har lik verdi; om det er tre jenter som selger saft på Langhus, eller ordføreren som klipper snorer – alle sakene har lik verdi hos oss. Samfunnet består ikke bare av de kjente ansiktene – de som har en bevist klikk-verdi. Det består av eldre mennesker som blir usynlige når de passerer pensjonsalder, det består av rusmisbrukere, det består av folk som har sonet, det består av ekstremt fattige mennesker, det består av folk som ikke kan snakke norsk. Vi har et utrolig mangfoldig samfunn, men dette reflekteres ikke nok i media, fortsetter hun.
Det handler om å skape et medium hvor alle stemmer har verdi, og hvor innholdet bidrar til å styrke samfunnets demokratiske fundament. BY Follo vil vise at det er mulig å balansere mellom redaksjonell kontroll og folkelig deltakelse, og samtidig opprettholde både kvalitet og troverdighet.
Bedøvet av negative nyheter
Den største utfordringen i dagens digitale tidsalder er ifølge Wemundstad tidsklemma og en verden som stadig blir mindre og mer skremmende.
-Den tiden folk bruker på medier, synker. Avisene vi sveiper oss gjennom inneholder sterke og negative titler. Som mennesker blir vi bedøvet av innholdet. Vi blir numne av negative ting i medier, forklarer hun.
-I denne tiden er det å lese om hyggelige ting som foregår i nabolaget ditt rene balsamen for sjelen vår. Vi føler oss mer hjemme der vi bor når vi får større kjennskap til nabolaget. Hvordan kan vi verne om hverandre når vi ikke kjenner hverandre?
Breddeidretten og næringslivet
BY Follo satser også stort på breddeidretten, da dette er viktig for folkehelsen.
-Vi gir idrettslagene en egen side på den respektive lokalsiden hos oss, og de får bruke den som de vil. På den måten vil de nå ut til flere enn de som fra før følger dem, sier Wemundstad. Hun understreker at folkehelseperspektivet er utrolig viktig for enkeltmenneske og for samfunnet, og at oppmerksomhet rundt breddeidretten bidrar til en bedre folkehelse.
Når det gjelder næringslivet, åpner BY Follo spaltene for små og store bedrifter.
-Lokale bedrifter har så stor betydning for lokalsamfunnet, og de fortjener spalteplass. De skaper arbeidsplasser og deres bidrag inn i kommunekassen gjør at vi kan ha et samfunn med mange goder. Jeg mener en lokalavis har plikt til å bygge opp under byens eget næringsliv, sier hun.
Dette initiativet gir bedrifter muligheten til å dele stort og smått med resten av lokalsamfunnet, noe som kan bidra til å skape en mer sammenkoblet og informert befolkning.
Veien videre
Ser vi fremover, har Bente Wemundstad og Bent Fossan store planer for BY Follo.
-Vi har et kommersielt partnerskap med Heke AS, som er et salgsbyrå i Fredrikstad. De er utrolig dyktige, og dette partnerskapet har gitt oss et grunnlag for vekst, forteller hun.
-Faktisk er det jeg som henger bakpå nå, og vi trenger virkelig hjelp! Vi ønsker oss flere journalister med på laget, og vi ser oss om etter den rette personen som kan holde orden på oss alle. Foreløpig er det min jobb, og jeg er ikke særlig glad i den delen. Jeg er bedre på kreativ og redaksjonell strategi enn administrasjon.
-Og når det gjelder produktet BY Follo – vel, den som følger med får se!