På Langhus vil Silverfish designe giftfrie insektfeller. Nå får de 500.000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene i Akershus lykkes.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Silverfish: Knekker kryp med nyskaping
Skjeggkre. Sølvkre. Veggedyr. Bare tanken på disse krypene kan utløse kløe og kaldsvette hos boligeiere og eiendomsforvaltere. Heldigvis blir vi stadig flinkere til å bekjempe slike skadedyr – blant annet med gift.
Silverfish produserer allerede i dag en giftfri skjeggkrefelle. Nå vil de gjerne redusere bruken av gift ytterligere. Derfor planlegger de å utvikle helt nye, giftfrie løsninger for å fange insekter. Fellen skal være enkel og trygg i bruk, og produksjonen må kunne skaleres opp.
For å lykkes må Langhus-bedriften lære ikke bare om insekter, men også menneskers væremåte og behov. Ved hjelp av designmetodikk skal prosjektet innhente innsikt, utfordre antakelser og utvikle prototyper som kan testes i både laboratorium og felt.
Juryen roser Silverfish for å satse på giftfrie insektfeller – og for å bruke virkemidler som er utradisjonelle i skadedyrbransjen.
«Prosjektet er et strålende eksempel på hvordan designmetodikk kan løse helserelaterte og miljømessige utfordringer og levere resultater av høy samfunnsverdi. Prosjektet har formidlingsverdi, eksportpotensial og god overføringsverdi til andre markeder og produktområder,» uttalelser juryen.
Prosjektet mottar 500.000 i innovasjonsmidler fra DOGA.
Mer treffsikker innovasjon
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Dette er designdrevet innovasjon:
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025