Tekst og foto: Kari Kløvstad
Hun har hørt det fra kundene gang på gang: “Jeg skal aldri ha slengbukser mer.” Men nå er buksene med sleng tilbake igjen.
Cathrine Tandberg har vært med fra første dag på Ski Storsenter. Der har hun drevet eget klesforretning i snart 30 år. I denne artikkelen tar hun både et tilbakeblikk og gir tips om det som er aktuelt på motefronten.
Er du i annen etasje på Ski Storsenter og slenger et blikk inn til Haust, ser du ofte Cathrines smil mellom hyller og stativ fullastet med klær. Klassisk på den ene veggen, med litt nøytrale farger og enkle snitt. I resten av lokalet brytes dette opp av plagg i knallfarger, paljettkjoler og lekne vippeskjørt.
For det er ingen grunn til å være en grå mus på julebordet.
Kastet seg utpå
Cathrine Tandberg er blitt sitt eget, lille varemerke på Ski Storsenter. Hennes ansikt er et av de folk kjenner best. Ved siden av Skonnord, Kase og Mestergull, er hun en av de ytterst få som har vært med helt fra starten. Og forretningen har alltid ligget på nøyaktig samme sted.
Da Storsenteret var under planlegging, bestemte Cathrine og venninnen seg for å sende inn en søknad.
– Vi var begge midt i 20-årene. Hun drev blomsterbutikk og jeg parfymeri. Vi ble kalt inn til intervju, og jeg husker venninnen min hadde med seg en iøyenfallende blomsterbukett hun hadde laget. Det var utrolig at vi fikk et lokale, men jeg tror kanskje vi skilte oss ut, mener Cathrine.
Utleier ønsket seg noe i tillegg til kjedebutikkene.
– Alt var spennende og veldig gøy, og vi måtte ut for å låne penger, minnes hun.
De første årene het butikken Duett og solgte både gaveartikler og klær.
– Vi stiftet begge familie og fikk to barn hver. Da måtte vi tilrettelegge slik at vi ikke ble borte fra forretningen på likt. Senere splittet vi opp fordi hun hadde lyst til å drive med noe annet. Men det var helt uproblematisk, og vi er fortsatt venner, forteller Cathrine.
Alt går fortere
En del av kundene har fulgt Cathrine i 30 år, men mye har endret seg.
– Alt går så mye fortere nå. Nye moter og trender lanseres på sosiale medier. Det påvirker kundene, og du må være på hele tiden. En annen ting som har endret seg, er at vi er blitt mye mer opptatt av bærekraft. Det gjelder både hva klærne er laget av og at de skal ha god kvalitet og vare lenge. Så da betaler kundene gjerne litt ekstra. Stadig mer av det jeg tar inn er også norske klesmerker.
Cathrine har fem ansatte i tillegg til seg selv. Hun sørger alltid for å ha noen unge i stabel. En av dem har fått i oppdrag å lage innslag på TikTok for å markedsføre butikken.
– De ansatte elsker å få ansvar, og jeg har verken tid eller kunnskap om alt, sier Cathrine.
Ærlighet er viktig
– Hva er den største konkurrenten i hverdagen?
– Netthandel. Og at kjedene har salg hele tiden. Vi må satse på service og ærlighet.
– Kan du si til en kunde som har funnet seg en favorittkjole, at den sitter for trangt over hoftene?
– Ja. Kunden og jeg kjenner ofte hverandre, og jeg kan ikke tulle med dem.
Bygg opp en base
Et av hovedrådene til Cathrine er å bygge seg opp en base av klær. Utgangspunktet er at de skal være gode å ha på.
Her vil hun sørge for å ha ei olabukse, ei sort, pen bukse, et litt nøytralt skjørt, to pene ullgensere og to pene bluser, ei vinterkåpe, varm dunjakke og kanskje ei skinnjakke, som kan være anvendelig.
– Disse litt nøytrale og tidløse plaggene kan du piffe opp med tilbehør, skjørt og bluser i glade farger. Rødt er en energibombe, og du kan velge etter egen smak, sier Cathrine.
Glitter og glam hører også festlivet til, for det er godt å slippe litt taket i hverdagen.
Mer fasong i motebildet
I den siste tiden har det vært mange store, litt uformelige plagg i motebildet. Nå kommer stadig flere innsvingte klær, som viser fram mer av kroppen.
– De blomstrete hippiekjolene roer seg ned. Og når det gjelder bukser, kan du bruke alt. Selv om vide bein og sleng er kommet for fullt, finnes det også mange smale varianter. Personlig synes jeg det er fint at det ikke bare er store gensere fram mot vinteren. Du kan også putte en bluse ned i buksene og bruke belte i livet.
– Hva kan vi vente oss fram mot våren?
– Naturmaterialer i lin og bomull. Mange farger til å bli glad av; som knall rosa og blått samt fine grønntoner.
– Er det noe du aldri kommer til å ha på deg igjen?
– Åletrange, lave bukser som gnager på hoftebeina. Selv er jeg veldig glad i kjoler, og strømpebuksene blir tykkere og tykkere utover vinteren.
– Har du noen formening om hvorfor du er blitt så lenge her med din egen forretning?
– Det er trivelig å være på et senter, og jeg har et hyggelig forhold til nabobutikkene, sier Cathrine Tandberg, som ikke har noen planer om å gi seg.